Sfârșitul de lună vine cu mult adrenalină la Buzău unde se vor întrece unii dintre cei mai titrați piloți într-o competiție internațională de rally raid. Anul acesta se vor aduna la Buzău echipaje din Italia, Bulgaria, Turcia, Israel, Emiratele Arabe, Cehia, Slovacia și România. În cât timp se organizează competiție de un astfel de nivel, ce surprize au pregătit pentru spectatori și care sunt momentele culminante ale cursei aflați dintr-un interviu acordat newss.ro, de Maurizio Bordon, organizatorul evenimentului.
Alina Răducan: Ce este BAJA România și de unde îi vine numele?
Maurizio Bordon :Baja este denumirea sportivă pentru competiții specifice de rally-raid. De fapt, numele Baja este internațional și a fost preluat de la competiția de rally raid Baja America de Sud, iar Baja înseamnă coborâre. În Europa există multe competiții sportive de rally raid cu renumirea Baja (Baja Turcia, Baja Ungaria, Baja Polonia, etc), dar, în România, este singulară deoarece această competiție se desfășoară într-o singură zi pe 500 de km (exact ca și competițiile BAJA 500 din America) și este o cursă non-stop pe un teren mixt de relief, nu în inel. La astfel de competiții sunt înscrise echipaje sportive de motorsport și concurează cu mașini de teren, SSV-uri/ UTV-uri, ATV-uri, motociclete.
A.R.: Vorbim despre cel mai mare eveniment de Rally Raid din România. Cine îl organizează și cu cât timp înainte au început pregătirile?
M.B.: BAJA România este un eveniment validat în campionatul Est European de rally raid și este astfel o competiție internațională unde participă piloți din Europa dar și piloți români. Competiția este organizată de către Clubul sportiv Baja500 România sub egida FRAS, Ministerul Turismului și Sportului și ACSI (Italia). Prin unicitatea acestei competiții internaționale sportive, acest eveniment a devenit faimos în România datorită faptului că prin cei 500 km alocați pentru o singură zi de concurs (traseu ce se desfășoară în peste 8 ore) prin zone diverse de relief, piloții au comparat acest traseu de concurs cu o etapă de DAKAR. Competiția Baja România a fost creată de mine, din pasiune pentru Motorsport și pentru simplul motiv că am dorit ca să îmi transfer experiența de peste 40 de ani din competițiile sportive internaționale și aici în România, unde locuiesc acum. Pregătirile pentru eveniment încep imediat după fiecare sfârșit de competiție anuală, deoarece dorim să atragem sponsori, iar pregătirile intense încep cu câteva luni înainte și de asemenea este important să avem puse la punct toate procedurile legate de aprobarea competiție de către FRAS, să facem roadbook-ul de concurs și să pregătim organizarea competiției cu toate detaliile necesare unui eveniment de succes. Este o muncă de echipă și implică mult efort pentru organizatori, dar mereu ne putem lozinca „trebuie să iasă foarte bine”. Suntem convinși că eforturile noastre ca și organizatori sunt recunoscute de către concurenți pentru că aceștia așteaptă cu nerăbdare să se înscrie în fiecare an la competiția noastră.
A.R.. Ce fel de piloți se alătură la start?
M.B.: În fiecare an în cadrul Competiției Baja România se înscriu piloți din străinătate și piloți români cu un palmares internațional în competiții de rally-raid. Echipajele așteaptă cu maxim entuziasm aceasta competiție de Rally Raid și doresc să se înscrie pentru a-și testa mașinile pentru competiții internaționale ca Africa ECO Race și Word Championship, dar de asemenea au un interes major și pentru acumularea de puncte în campionatul Est European Tout Terrain Series. Anul acesta avem echipaje înscrise din Italia, Bulgaria, Turcia, Israel, Emiratele Arabe, Cehia, Slovacia, România care au o experiență sportivă în motorsport la nivel internațional.
A.R.: Traseul BAJA România 2019 va trece și prin județul Buzău. În ce zone, mai precis, vă pot vedea spectatorii?
M.B.: Traseul este stabilit prin roadbook, un caiet de navigare specific competițiilor de rally raid. Acest roadbook este secret până în momentul startului de concurs și este realizat pe zona județului Buzău (ex: Padina, Berca, Fagureni, Izvorul Dulce și Vadul Pașii) și o parte prin județul Brăila. Întregul traseu este monitorizat de către Jandarmerie, Poliție și ISU Buzău și Brăila care ne vor sprijini activ cu sute de echipaje pentru a dovedi că și în România putem să îndeplinim toate condițiile la nivel internațional pentru siguranța concurenților și a spectatorilor, deopotrivă. Traseul pe care echipajele sportive îl vor străbate pe parcursul a 500 de kilometri este compus din zone de deal, munte, câmpie, nisip și cu treceri spectaculoase prin râuri. Subliniem că anul acesta la Vadul Pașii vom organiza un punct important de localizare al competiției, deoarece aici vom organiza Prologul de concurs și vom amenaja o zonă cu corturi unde sponsorii noștri asigură consumația și entertainment-ul pentru concurenți. Acest prolog se va desfășura pe data de 28.06.2019 la Gura Câlnăului (ce aparține de Primăria Vadul Pașii, începând cu ora 16:30 până la ora 19:00. De asemenea, la Padina și Berca avem amenajate cu sprijinul Primăriilor Padina și Berca puncte unde vor fi spectatori. Pentru celelalte zone avem asigurarea Primăriilor că înștiințează cetățenii cu câteva zile înainte de eveniment. Noi, organizatorii Competiției BAJA România dorim să mulțumim pe această cale Primăriei Buzău, Primăriilor locale din județul Buzău, Jandarmeriei Buzău, Poliției din Buzău și ISU Buzău pentru sprijinul extraordinar pe care ni-l oferă în organizarea acestei competiții internaționale.
A.R.: La ce să se aștepte cei care vă vor însoți la start și pe traseu?
M.B.: Din punctul de vedere al concurenților ne așteptăm să dea cei mai bun din ei la proba specială de 500 km și să termine un traseu foarte spectaculos. Din punctul de vedere al spectatorilor, suntem convinși că le vom oferi un spectacol inedit în care pot vedea mașini special pregătite pentru concursuri de rally raid, pot vedea piloți internaționali care vor crea un spectacol inedit pe roți și vor avea o zi în care vor simți adrenalina unei competiții care se aseamănă cu o competiție Dakar, doar că poate fi văzută și aici în România.
A.R.: Care va fi punctul culminant al cursei?
M.B.: În primul rând competiția Baja România este un concurs dificil și este o provocare psihică și fizică pentru piloți pentru a finaliza cursa. De fapt, în această competiție, am introdus două puncte culminante, unul este la Padina pentru că există o porțiune de traseu cu nisip foarte spectaculoasă cu un număr mare de spectatori și al doilea punct este la finish, la Berca, unde vom aștepta eroii care au reușit să parcurgă cei 500 de km de concurs și sperăm că anul acesta să avem peste 50% de echipaje care să treacă finish-ul.
Alina Răducan