De luna viitoare, șoferii care vor să scape de mașinile mai vechi de 15 ani se vor putea înscrie în programul numit „Rabla Local”, lansat de Administratia Fondului pentru Mediu. Vor primi pentru fiecare vehicul 3.000 de lei, iar noutatea este că nu vor fi condiționați să cumpere unul nou. Așa că își vor putea cheltui banii după bunul plac. Autoritățile estimează că în acest fel vor reuși să scoată din circulație 250 de mii de mașini mai vechi de 15 ani în următorii 5 ani.
Pentru a primi cei 3000 de lei, mașina care va fi casată trebuie să fie mai veche de 15 ani la momentul înscrierii în program, vechime calculată de la anul fabricației, să fie înregistrată în evidențele fiscale din localitate în care se solicită casarea, să aibă norma de poluare Euro 3 sau mai puțin si să fie înmatriculată în România de cel puțin 3 ani. Procedura este una simplă.
Proprietarii mașinilor trebuie să depună o cerere la Primărie și să aștepte confirmarea că sunt eligibili. Apoi mașinile pot fi duse la orice centru autorizat de casare din zonă. Cu bonul se vor întoarce la primărie pentru decontare. Programul are o valoare de 500 de milioane de lei şi va fi implementat cu sprijinul autorităților locale. Jumătate din suma de 3 mii de lei va fi suportată din bugetul Administratiei Fondului de Mediu şi jumătate din bugetul local. Așa că programul va fi influenţat direct de sumele prevăzute în bugetele locale cu această destinaţie.
Cel mai probabil, unele administrații locale, vor impune o limită de mașini acceptate, în timp ce altele s-ar putea să nu participe. Datele oficiale arată că la finalul anului trecut 4,5 milioane de mașini, care reprezintă aproape jumătate din parcul auto român, erau mai vechi de 15 ani. Programul Rabla Local este strâns legat și de obiectivul autorităților, asumat prin PNRR – de a casa în următorii 5 ani un sfert de milion de mașini mai vechi de 15 ani. Programul Rabla Local se va alătura celor deja existente, respectiv Rabla Clasic și Rabla Plus.