„CAMPIONII INCLUZIUNII”, PROIECT DESTINAT ELEVILOR ROMI DIN ȘASE JUDEȚE

0
1164

Începând de la 1 octombrie se derulează proiectul  „Campionii incluziunii” pentru creșterea capacității școlii de a asigura incluziunea efectivă a copiilor romi. Noul program educațional  este un proiect inițiat de un consorțiu coordonat de Fundația Noi Orizonturi Lupeni derulat în parteneriat cu șase școli gimnaziale din comunele Calvini (Buzău), Gornești (Mureș), Pișcolt (Satu Mare), Sânmihaiu de Câmpie (Bistrița-Năsăud), Teliu (Brașov) și Viișoara (Cluj), cu peste 30% copii romi. Proiectul este co-finanțat din Programul de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, finanţat prin Granturile SEE 2014-2021 (număr contract 2020-EY-PICR-0001). Sub sloganul „Colaborăm pentru o Europă incluzivă”, proiectul se va derula pe o perioada de 18 luni, începând de la 1 octombrie 2021.

Scopul general al proiectului îl reprezintă creșterea capacității școlilor partenere de-a asigura incluziunea efectivă a copiilor romi prin implicarea strategică și sustenabilă a părinților romi și ne-romi în viața școlii. În acest sens, proiectul prevede formarea unui număr de 24 profesori ca lideri ai școlilor partenere cu scopul de-a construi o strategie de implicare a familiilor din comunitatea școlară și formarea a unui grup de 60 de profesori pentru a lucra cu copii romi și a derula activități extracurriculare cu elevii și cu familiile lor, vizând conștientizarea fenomenului discriminării, a drepturilor și responsabilităților copilului.

Proiectul vizează creșterea gradului de implicare activă și responsabilă a 84 de părinți romi și ne-romi prin participarea la un program complex de educație parentală, program atent structurat și derulat într-o manieră interactivă. Totodată, 216 elevi romi și ne-romi își vor îmbunătăți competențele socio-emoționale care facilitează incluziunea și buna cooperare în comunitatea școlară. Elevii vor beneficia de un program de activități extracurriculare în școală și de o tabără de dezvoltare socio-emoțională, care va contribui la formarea lor ca lideri ai incluziunii în rândul colegilor.

Grupul țintă al proiectului este format din 216 elevi (din care 50% romi; 50% fete), 84 părinți (din care 50% romi), 72 de cadre didactice. Participanții la proiect vor lucra pe un spectru curricular ce  presupune și interacțiunea permanntă cu familiile, având ca teme principale: Dezvoltarea abilităților de părinte,  Comunicarea familie-școală, Voluntariatul,  Învățarea acasă, Implicarea părinților în luarea deciziilor și Colaborarea cu comunitatea. La nivelul județului Buzău, echipa de proiect este format din cadrele didactice de la Școala Gimnazială din comuna Calvini: director prof. înv. primar Coșar Elena Carmen.,director  adjunct prof.Fătu Cristina- responsabil comunicare, prof. înv. primar Codescu Viorica Elena și prof. Andronescu Miruna

Proiectul „Campionii incluziunii” vine și ca un răspuns la realitatea socio-economică actuală, care, pe fondul pandemiei de Covid-19, a relevat, mai mult decât oricând, vulnerabilitatea comunităților defavorizate, decalajele existente între copii din diferite familii atunci trebui să treacă obligatoriu la școala on-line. ,,Ca impact al proiectului, ne așteptăm la o creștere a frecvenței copiilor romi la educație și reducerea riscului de părăsire timpurie a școlii. Aflați în centrul atenției proictului, elevii se vor simți mai apreciați și mai în siguranță la școală, unde sperăm că vor veni cu dorința și interesul pentru a învăța deoarece și părinții lor îi sprijină mai bine în relația cu școala, dar și pentru că vor simți că sunt apreciați de către profesori cărora le pasă de învățarea lor și au așteptări înalte de la ei pentru viitorul lor. Nu în ultimul rând, copiii vor fi mai încrezători în forțele lor, în faptul că stă în puterea lor colectivă de a schimba în bine comunitatea școlii„, ne-a declarat prof Miruna Andronescu din echipa de coordonare de la nivelul județului Buzău.

Totodată, cadrele didactice vor resimți că sunt mai bine pregătite să înțeleagă nevoile și așteptările familiilor și ale copiilor, vor avea o relație mai strânsă și de încredere reciprocă cu părinții și vor putea acționa mai competent în combaterea excluziunii și a discriminării, respectiv în vederea promovării valorilor democratice, drepturilor omului și copilului. La rândul lor, părinții se vor simți mai responsabili în eforturile de incluziune ale școlii și vor fi mai mulțumiți referitor la colaborarea școală-familie, se vor implica mai mult și mai responsabil în viața școlii și în sprijinirea învăţării tuturor copiilor, chiar asumându-și leadership-ul unor activități pentru elevi ca adevărați campioni ai incluziunii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here