MASA DE PAȘTE, MAI SCUMPĂ

0
82

Carnea de miel va ajunge mai greu pe masa de Paște în acest an. Ciobanii au voie să sacrifice animalele doar în abatoare autorizate, care sunt însă foarte puține. Spațiile special amenajate în piețe au dispărut din cauza pandemiei, așa că oamenii spun că și prețul va fi mai mare. Soluția ar fi ca mai multe abatoare să obțină rapid aprobările necesare. Crescătorii de ovine spun că, din cauza secetei de anul trecut, au cheltuit mai mult pe furaje. Acum vând mieii vii cu 14-15 lei pe kilogram, față de 11-12 lei, în 2020. Deocamdată, nu se știe dacă și în acest an mieii – în viu sau sacrificați – se vor putea vinde direct din ferme, așa cum s-a întâmplat anul trecut, de Paște, când România era în stare de urgență.

În aceste condiții, cei care vor să aibă pe masă drob și friptură de miel vor fi nevoiți să ia în calcul și supermarketurile. Anul trecut a existat o derogare care le permitea proprietarilor de oi să amenajeze un spațiu în care puteau sacrifica miei, dar pentru că s-au făcut abuzuri, derogarea a fost anulată. Deși țara noastră ocupă un loc fruntaș în topul crescătorilor de ovine din Europa, cu peste zece milioane de animale, când vine vorba de consum, suntem totusi codași.

De Paște, insa mâncăm cu poftă drobul, stufatul sau ciorba de miel. Bucătarii sau procesatorii de carne, de la noi,  preferă carnea din Noua Zeelandă sau Australia, al carei miros, spun ei, nu te duce cu gândul la oaie. În 2020, conform datelor de la Institutul Național de Statistică, am importat în jur de 600 de tone de carne de miel și oaie, în valoare totală de 3 milioane de euro. Pe de altă parte, România este campioană, în Europa, la exporturi, în special către țările arabe, țări cu tradiție în consumul de carne de oaie.

Cifrele sunt impresionante: trimitem în străinatate peste 600 de tone în valoare de aproximativ 20 de milioane de euro. Dar cel mai mult exportam animale vii. România este în fruntea lumii la acest capitol. În 2018, de exemplu, am trimis în străinătate un milion de ovine în valoare de peste 300 de milioane de euro. Cele mai multe in  Iordania, Libia și Liban.

În ceea ce priveste bugetul alocat anul acesta achiziţiei de carne şi produse din carne pentru Paşte, peste 55 la suta dintre romani aloca intre  200 si 500 de lei. Datele reies dintr-un sodaj realizat recent, la nivel national. În acest context, masa de Paşte devine şi mai importantă, fapt reflectat atât în buget, cât şi în comportamentul de achiziţie.

80% dintre clienţi se orientează în luna aprilie spre produse de miel şi ied, având o comandă medie de 310 lei, în creştere cu 30% faţă de o perioadă obişnuită. Pentru 40% dintre români, Paştele este asociat cu masa în familie, alături de cei dragi, mai ales anul acesta, când peste două treimi vor petrece sărbătorile acasă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here