Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici a anunţat că, începând cu acest an, modul de recrutare pe funcţia publică se va face prin concurs naţional, după modelul de recrutare aplicat în administraţiile publice la nivel european, având prioritate tinerii.
Raportările ANFP privind managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici au evidenţiat o îmbătrânire a corpului funcţionarilor publici: vârsta medie a funcţionarilor publici a crescut relativ constant din 2012, când se situa la valoarea de 45 de ani, până la 48 de ani în 2021. Prin stabilirea unui procent de minimum 10% funcţii publice vacante pentru debutanţi, se vine în întâmpinarea acestui decalaj.
Preşedintele ANFP, Felix Cozma declară că, prin intermediul unei noi platforme informatice de concurs, se pune transparenţa pe primul plan.
Potrivit sursei, 155 de autorităţi şi instituţii publice din administraţia publică centrală au solicitat Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici avizul prealabil şi obligatoriu pentru stabilirea unui procent de minimum 10% funcţii publice vacante de grad profesional debutant din totalul funcţiilor publice de execuţie vacante.
Recrutarea va cuprinde două etape, respectiv etapa de recrutare la nivel naţional (concursul naţional), organizată de către ANFP şi etapa de selecţie (concursul pe post), organizată de autorităţile şi instituţiile publice în structura cărora se regăsesc posturile vacante.
Concursul naţional va fi pilotat într-o primă etapă, în primul semestru al anului 2023, pentru categoriile de funcţii publice debutanţi şi înalţi funcţionari publici. Modelul de recrutare va fi extins la alte categorii de funcţii publice de stat şi teritoriale, cu excepţia celor care beneficiază de statuturi speciale în condiţiile legii, începând cu semestrul II 2023.