Începând cu luna iulie a acestui an, tranzacțiile prin care firmele îȘi optimizează taxele trebuie raportate la Agenția Națională de Administrare Fiscal (ANAF). Potrivit avocatnet.ro, obligația a fost introdusă prin OUG nr. 5/2020, cea care transpune, de fapt, o directivă europeană. La începutul acestei săptămâni, formularul folosit de intermediarii sau contribuabilii relevanți, în vederea raportării informaţiilor cu privire la aranjamentele transfrontaliere, a fost publicat.
Cei obligați să raporteze anumite tranzacții transfrontaliere sunt fiscaliștii care sfătuiesc firmele, contabilii sau consultanții fiscali (ca intermediari), avocați, notari, dar, uneori, și companiile în sine. Un asemenea aranjament fiscal este considerat unul ce implică fie mai mult de un stat membru al Uniunii Europene, fie un stat membru și o țară terță, dacă sunt îndeplinite anumite condiții.
De nerespectarea acestei obligații de raportare este legată o amendă de până la 100.000 de lei. Structura formularului este următoarea: o primă secțiune dedicată datelor de identificare ale declarantului (tipul persoanei, adresa, datele de contact, rezidența fiscală, obligația de raportare din statul membru, care e rolul său dacă se declară intermediar precum și numărul de aranjamente), apoi una urmată de date despre aranjament, de schema aranjamentului (cine e contribuabilul relevant, intermediarul, cine sunt întreprinderile asociate – dacă există – , care e persoana afectată).