DE LA 1 APRILIE, O NOUĂ SCHEMĂ DE SPRIJIN PENTRU ENERGIE

0
240

De la 1 aprilie consumatorii casnici cu un consum lunar de cel mult 300 kWh vor beneficia de o nouă schemă de sprijin, care va include TVA redus  de la 19 % la 5%, compensarea certificatului verde și a bonusului de cogenerare. Actuala schemă de sprijin care expiră în aprilie va fi înlocuită cu cea nouă, și va fi valabilă pana la 1 iulie 2022. După 1 aprilie, dacă nu își schimbă contractele sau nu apar modificări majore în piață, facturile românilor vor crește față de perioada de acum. Asta pentru că actuala schemă pentru populație este mai generoasă decât cea nouă. De la 1 noiembrie 2021 și până la 1 aprilie 2022, populația plătește un preț plafonat la un leu/kWh, iar dacă clientul are si un consum de maximum 330 kWh lunar, primește o compensație suplimentară de 29 de bani/kWh.

Pentru a compara schema de sprijin din prezent cu cea de la 1 aprilie,  am luat ca exemplu un consumator de serviciu universal. De la 1 ianuarie, prețul lui este de 1,37 lei/kWh, preț final. Atât ar fi plătit dacă nu ar fi existat plafonare și compensare. Însă, cum acestea există, clientul, dacă are și un consum de maximum 330 kWh, plătește acum 0,71 lei/kWh. De la 1 aprilie, pe noua schemă, desi nu vor mai exista compensare și plafonare,  se vor scoate din factură certificatele verzi, adica  acei 0,07 lei/kWh și contribuția de cogenerare, de 0,025 lei/kWh, după care se va aplica TVA redus la 5%. Așadar, consumatorul  nostru va plăti 1,11 lei/KWh, de la 1 aprilie, pe noua schemă de sprijin, deci mai mult față de cei 0,71 lei/kWh cât plătește acum. Este adevărat că plătește, și după 1 aprilie, sub cei 1,37 lei/kWh, cât ar fi plătit fără niciun fel de schemă.

Între timp insa, tot mai multi  consumatori se plâng că trebuie să achite facturi uriașe, cu mult mai mari decât anul trecut. Asa că, Autoritatea Națională de Reglementare în Energie a început controale la principalii furnizori de gaze și energie. Inspectorii ANRE verifica in primul rând calculele din facturile emise.  Ministrul Energiei Virgil Popescu a declarat, ieri, după întâlnirea de la Guvern, că facturile greșite vor fi refăcute. El a spus că există o procedură pentru persoanele care au primit o factura greșită – Păgubitul face reclamație la furnizor, iar acesta din urma trebuie să returneze suma în termen de cinci zile, dacă aceasta este peste 100 de lei, dacă este sub 100 de lei, va fi scăzută din factura următoare. Dacă furnizorul nu face acest lucru, atunci se face sesizare la ANRE.

Autoritatea de Reglementare amintește că instituția are disponibil un call center, care poate fi apelat la numărele de telefon și  0219782. De asemenea, pe site-ul ANRE.ro este disponibilă rubrica Petiții prin care pot fi depuse reclamații.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rezolvă Captcha 71 + = 72