De astăzi într-o lună, vom găsi în magazine etichete speciale în dreptul produselor care au gramaj mai mic, dar preț neschimbat. Ordinul pentru implementarea măsurii a fost publicat în Monitorul Oficial. Ordinul nu se va aplica și comerțului online.
Potrivit ordinului anti-shrinkflation, pe astfel de etichete trebuie să apară fotografia produsului, cu mențiunea că gramajul sau volumul a fost redus, dar prețul a rămas același. Această etichetă trebuie menținută cel puțin 30 de zile din momentul în care a apărut schimbarea. Se aplică la tot ce este în magazin, de la alimente, la produse de igienă, iar operatorii economici și administratorii economici sunt cei care trebuie să se ocupe de asta.
În cazul în care agenții economici nu se conformează, riscă amenzi între 1.000 și 10.000 de lei, dar și oprirea temporară de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remediere, respectiv informarea consumatorilor.
Acest ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului abia publicat în Monitorul Oficial este metoda găsită de autorități pentru a lupta cu așa-numitul fenomen de shrinkflation, care a luat amploare în ultima vreme. Tot mai mulți producători decid să reducă gramajul, dar să păstreze prețul. Este considerată o metodă de inducere în eroare a clienților. Iar România, pentru a implementa această măsură, a primit acordul instituțiilor europene.
Măsura fusese anunțată de premierul Marcel Ciolacu de săptămâna trecută.