Doar o treime dintre români (34%) sunt fericiţi la locul de muncă, aceştia menţionând că desfăşoară activităţi care îi împlinesc personal şi contribuie la o stare generală de bine, arată rezultatele unui studiu realizat de Reveal Marketing Research.
Anumite grupuri demografice experimentează o mai mare împlinire în mediul lor profesional, în special femeile (37% vs. 31% bărbaţi), persoanele între 35-45 ani (43%), cei care au copii (43% vs. 27% dintre cei fără copii) şi cei cu venituri peste 5.000 de lei (39%).
Potrivit studiului, majoritatea românilor (47%) se declară mulţumiţi de locul lor de muncă şi de nivelul de remuneraţie pe care îl primesc, însă fără ca această satisfacţie să fie însoţită de sentimentul de împlinire.
Pe de altă parte, 19% dintre români nu sunt mulţumiţi de locul lor de muncă actual, considerând că nu sunt plătiţi suficient şi că nivelul de stres este ridicat. Această atitudine faţă de locul de muncă este regăsită în special în cazul celor cu vârste cuprinse între 45-55 de ani (24%) şi a celor cu venituri mici, sub 3.000 de lei (33%).
De asemenea, jumătate dintre români (51%) declară că au realizat iniţiative pentru minimizarea nivelului de stres la locul de muncă, în special cei cu vârste între 18-24 ani (58%) şi cei cu venituri mari peste 5.000 de lei (57%).
Mai mult decât atât, jumătate dintre români (51%) au afirmat că au luat iniţiative de-a lungul timpului pentru a minimiza nivelul de stres cu care se confruntă la locul de muncă. Acest comportament este mai des întâlnit în rândul celor cu vârste cuprinse între 18-24 ani (58%) şi a celor cu venituri mari peste 5.000 de lei (57%).
Metodele principale de combatere a stresului la locul de muncă includ luarea concediilor de odihnă (41%), petrecerea timpului în oraş sau sesiuni de shopping (37%) şi relaxarea prin ascultarea de muzică (29%).
În ceea ce priveşte principalele cauze ale nivelului crescut de stres în rândul angajaţilor, acestea includ volumul ridicat de muncă (42%), plafonarea salariului (33%), preluarea excesivă de responsabilităţi (33%), interacţiunea cu clienţi dificili (24%) sau presiunea generată de crize financiare cauzate de fenomene precum inflaţia sau recesiunea (19%).
22% dintre respondenţi consideră că schimbarea locului de muncă ar putea fi o modalitate de a face faţă nivelului ridicat de stres, în timp ce 12% au menţionat o creştere a consumului de substanţe precum tutunul sau alcoolul pentru a face faţă stresului, iar 8% au apelat la serviciile unui terapeut sau psiholog.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 24 aprilie – 3 mai 2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eşantionului a fost de 1005 respondenţi (dintre care 895 respondenţi lucrează), iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.