Asigurarea de răspundere civilă obligatorie pentru trotinete nu este încă obligatorie, dar România trebuie să se conformeze unei directive UE care va trebui transpusă și în legislația noastră până la finalul acestui an. În consecință, un proiect de lege care modifică legislația referitoare la RCA a fost adoptat luni la Senat.
Una dintre cele mai importante modificări ține de modificarea noțiunii de „vehicul” și se adaugă o definiție pentru „utilizarea unui vehicul”, pentru a clarifica termenii legii și modul de aplicare a acesteia. Astfel, este considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h, precum și orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul, indiferent dacă este cuplată la acesta sau nu.
Prin urmare, viitoarea lege va obliga proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul să încheie o asigurare RCA pentru acoperirea riscurilor legate de utilizarea acestuia pe teritoriul României.
Totuși, norma prevede și excepții de la obligația de încheiere a contractului RCA, anume pentru vehiculele utilizate exclusiv în evenimente și activități sportive cu motor în zone cu acces restricționat, cu condiția ca organizatorul să aibă asigurare sau instrument de garantare alternativ.
De asemenea, propunerea stabilește limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA pentru prejudicii materiale și vătămări corporale și decese. Mai mult, documentul prevede că, indiferent de locul în care s-a produs accidentul, respectiv pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulației publice, în incinte şi în orice alte locuri, atât în timpul deplasării, cât şi în timpul staționării vehiculului asigurat, asigurătorul RCA acordă despăgubiri pentru prejudiciile produse.
Proiectul de lege introduce obligația asigurătorilor RCA de a publica informații despre utilizarea certificatului privind istoricul daunelor la calcularea primei de asigurare și interzice discriminarea asiguraților în funcție de naționalitate sau istoricul de daune.
În plus, au fost adăugate sancțiuni pentru încălcările legate de asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, inclusiv amendă și reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului. Astfel, pentru neasigurarea vehiculului sau utilizarea unuia neasigurat, sancțiunea este amendă de 2.000 de lei – în cazul autoturismelor, 5.000 de lei – pentru vehiculele de până la 3,5 tone, 7.000 de lei – în cazul vehiculelor de transport persoane și celor de până în 12 tone, 15.000 de lei – pentru cele de peste 12 tone și 1.000 de lei – pentru toate celelalte vehicule.
Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să treacă de Camera Deputaților, să fie promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.