Implementat de un an în municipiul Buzău, modelul de inspirație finlandeză, cel mai performant sistem de învățământ din lume, a ajuns la etapa evaluării. Evenimentul a fost marcat, atât de cadrele didactice înscrise în program, cât și de autoritățile locale, alături de invitați de seamă: ambasadorul Finlandei în România, Excelența Sa, Marjut Akola, dar și de mai mulți experți în educație din Finlanda. Înaltul oaspetele finlandez și-a exprimat convingerea că această colaborare benefică va continua și că proiectul va putea fi extins și în alte orașe.
,,Sunt foarte bucuroasă să văd atâtea chipuri cunoscute, aici, la acest seminar. Înainte de toate, desigur, aș vrea să le mulțumesc primarului Toma și viceprimarului Oana Matache pentru invitația al acest eveniment de la Buzău, de încheiere a acestei prime etape. (…) Nu pot să nu spun că, deși am trecut prin aceste vremuri dificile, este de mare apreciere că acest proiect a mers mai departe, repet, în pofida faptului că au fost doi ani grei, marcați de pandemie”, a declarat excelența Sa Marjut Akola, ambasadorul Finlandei în România.
La rândul său, primarul Constantin Toma i-a felicitat pe toți cei care au încheiat cu bine această primă etapă a proiectului ”Clase de inspirație finlandeză”, dar și pe coordonatorii proiectului, viceprimarul Oana Matache, și Florina Potârniche, directoarea Centrului cultural „Alexandru Marghiloman”. Inspectorul școlar general Daniela Palcău crede că proiectul va fi extins, în primul rând, în județ și apoi, în toată țara. Sorin Ion, secretar de Stat în Minsterul Educației, este sigur că implementarea modelului finlandez în educația românească va conduce la rezultate benefice pentru copii.
La finalul întâlnirii, autoritățile au acordat certificatele de absolvire celor 24 de învățători și 31 de educatori din 15 școli și grădinițe din orașul Buzău. Pe viitor, cei 54 de dascăli ar putea deveni profesori formatori în cadrul acestui proiect. Finlanda are cel mai bun sistem şcolar din lume, potrivit evaluărilor făcute de specialiștii în domeniu, dar și în baza rezultatelor obținute de elevii finlandezi la olimpiadele internaționale. Cadrele didactice din țara nordică folosesc modele de predare total diferite față de cele ale învățământului românesc. Se pune accent pe valorizarea elevului și crearea unei atmosfere relaxante în sălile de curs, atât pentru copii, cât și pentru dascăli. Nu există „temă pentru acasă”, iar orele de curs nu depășesc mai mult de 4 ore.