Ridicarea stării de alertă în România, după doi ani de pandemie, a adus cu ea eliminarea tuturor restricțiilor, dar și o serie de obligații de care românii trebuie să țină din nou cont. Una dintre ele este schimbarea documentelor de identitate care au expirat în toată această perioadă, dar pe care le-au putut folosi.
Șefii Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date au precizat că actele de identitate cu termen de valabilitate expirat în perioada 1 martie 2020 – 7 martie 2022 mai sunt valabile pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea stării de alertă.
Ca urmare, cetățenii aflați în această situație sunt invitați să se informeze cu privire la programul de activitate al serviciului public comunitar de evidenţa persoanelor de la locul de domiciliu, inclusiv prin accesarea informaţiilor existente pe websiteurile primăriilor în subordinea cărora aceste servicii publice funcţionează.
Pentru evitarea prezentării în acelaşi timp a unui număr mare de cetăţeni la sediile serviciilor publice comunitare de evidenţa persoanelor, se recomandă accesarea, acolo unde acestea există, a platformelor de programare on-line sau telefonice pentru depunerea cererilor pe întreaga perioadă de 90 de zile.
Potrivit datelor Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, în prezent se mai află în circulaţie, expirate, un număr de 387.000 de cărţi de identitate, a căror valabilitate va înceta în data de 7 iunie 2022. Un sfert din numărul acestor documente a expirat în lunile ianuarie, februarie şi în prima săptămână din martie ale acestui an. Aproximativ 200 de mii au și-au pierdut valabilitatea în anul 2021 şi 74.000 sunt expirate încă din 2020.
Între timp, serviciile de eliberarea a pașapoartelor au fost luate cu asalt de românii care solicită eliberarea unui astfel de document sau schimbarea celui pe care îl dețin și care a expirat. Valul de solicitari vine, în principal, pe fondul relaxării măsurilor restrictive anti-COVID, al apropierii sărbătorilor pascale, dar și al războiului din Ucraina.
Încă de la primele semnale de creștere a volumului solicitărilor de pașapoarte, Ministrul Afacerilor Interne, Nicolae Lucian Bode, a dispus măsuri pentru evitarea supraaglomerării la sediile serviciilor publice comunitare, printre care prelungirea programului de lucru cu publicul și suplimentarea, până la capacitatea maximă, a stațiilor de preluare a cererilor, utilizate la nivelul structurilor teritoriale de pașapoarte.
Deși termenul legal de eliberare a pașapoartelor simple electronice este de 15 zile lucrătoare, documentul se eliberează în două zile lucrătoare. În vederea reducerii timpului de răspuns, împreună cu instituțiile prefectului, se va lua măsura desfășurării activității de lucru cu publicul și în weekend.