Scăderea plafonului la energie electrică şi gaz şi creşterea limitei de consum. Asta s-a decis ieri, în ședința coaliției de guvernare, urmând ca măsurile să se aplice de la 1 februarie. Potrivit acordului, la energie plafonul va scădea de la 1 leu la 0,8 lei per KWh. De asemenea, limita consumului va crește de la 300 de KWh la 500 de KWh. Practic reiese o compensare de 0,291 lei per KW, ceea ce va însemna că la consumator se va percepe 0,68 bani. Pentru IMM-uri, pentru consumatorii mari, non-casnici, va fi plafonat preţul la un leu pe KWh.
La gaz plafonul va scădea de la 0,37 la 0,31 lei, iar limita de consum pentru 5 luni de zile va creşte de la 1.000 la 1.500 KW. De asemenea, se va aplica un discount de 40%, de la 33 la 40%, asigurându-se astfel un preţ de 0,221 lei per KW. Premierul Nicolae Ciucă a declarat că s-a decis şi ca toate facturile emise greşit să fie stornate şi retrimise fără ca oamenii să fie debranşaţi sau să plătească penalităţi. Premierul a precizat că măsurile anunţate se vor aplica începând de la 1 februarie, până la data de 31 martie, urmând ca în această perioadă de timp să se vină cu o analiză şi să se ia decizii în continuare.
Potrivit lui Nicolae Ciucă, numărul facturilor calculate greșit depășește 1 milion. Între timp curg amenzile aplicate furnizorilor de energie, de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului. În urma controalelor efectuate în perioada 6-13 ianuarie, cuatumul amenzilor se ridică la 450 de mii de lei. Cea mai întâlnită dintre abaterile constatate de ANPC este aceea că nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor, începând cu 1 noiembrie 2021. De asemenea, informările privind compensarea facturilor de energie electrică și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea.
Contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate. Comisarii ANPC au mai constatat și că nu a fost respectat termenul de răspuns la solicitările petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile. Nu în ultimul rând, au fost și furnizori care au operat majorări succesive ale tarifelor, care nu au fost determinate de modificări legislative. ANPC recomandă consumatorilor, dacă constată nereguli la facturile de energie electrică și gaze naturale, să depună o reclație on-line sau în scris la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor.