În ultimul timp, pandemia este folosită ca pretext pentru orice eșec guvernamental. Altfel cum am putea interpreta încercarea ministrului Educației de a scuza guvernul din care face parte pentru recordul negativ al corigenților care nu pot participa la Evaluarea Națională. Peste 16.500 de copii (reprezentând peste 10% din total) NU s-au înscris și NU participă la Evaluarea Națională și peste 34.000 (un procent mai mare de 22% din total) NU vor da examenul de maturitate din cauza corigențelor. Iată cum, prin deciziile total în contradicție cu practica din restul statelor europene, care au trimis copiii la școală, Guvernul Cîțu ajunge guvernul Corigenților. Nici măcar nu ne mai întrebăm cum vor arăta rezultatele elevilor de 15 ani la evaluarea PISA de anul viitor, dacă 10% dintre acești copii nu au avut acces la subiectele de la evaluarea națională de anul acesta.
De altfel, un studiu efectuat de Universitatea Goethe din Frankfurt a ajuns la concluzia că școala online are exact același efect asupra elevilor precum vacanța de vară, în sensul că randamentul și competențele elevilor în acest tip de suport educațional stagnează. Studiul, despre care au scris publicații de prestigiu din Germania, relevă o scădere mai pronunțată a competențelor educaționale în rândul copiilor şi adolescenților proveniți din familii vulnerabile din punct de vedere social. Efectele polarizării sociale au fost mult mai vizibile în timpul primelor închideri ale școlilor din cauza pandemiei, se menționează în cercetarea respectivă.
Iată cum avertismentele PSD de anul trecut privind potențialele efecte ale continuării învățământului online s-au adeverit din păcate. Noi am insistat în nenumărate rânduri să se redeschidă școlile în condiții de siguranță, cu testare masivă și rapidă, cu măsuri de protecție adecvate, pentru a permite copiilor să învețe în modul tradițional și eficient. Cerem reprezentanților Guvernului să organizeze cu celeritate cursuri remediale care să acopere lacunele din educația copiilor, altfel anul acesta va fi un an pierdut cu efecte pe termen lung care nu pot fi deocamdată cuantificate, dar care ne vor costa scump pe toți. Copiii au nevoie atât de spațiile necesare desfășurării acestor cursuri remediale, cât și de profesori plătiți pentru efortul lor suplimentar. Sute de mii de copii din familiile care nu-și permit plata meditațiilor particulare au nevoie urgentă de acest sprijin și Guvernul României este obligat să-l asigure! Toți copiii au dreptul la educație și, pe cât posibil, statul trebuie să se preocupe să le acorde șanse egale.
Senator P.S.D.,
Liliana Sbirnea