CUM S-A SCHIMBAT PIAȚA MUNCII, ÎN PANDEMIE?

0
725

În această perioadă, joburile se obțin mai greu, iar angajatorii oferă salarii mici și beneficii mai puține. Joburile care le permit românilor să lucreze de acasă sunt la mare căutare în această perioadă. Aproape 20% din angajații din România muncesc deja din propria locuință, iar căutările pentru un astfel de job cresc de la o lună la alta.

În timp ce candidații spun că este din ce în ce mai greu să găsești un loc de muncă disponibil, angajatorii au crescut pretențiile, iar unii oferă salarii mici și beneficii mai puține. Platformele on-line de recrutare a forţei de muncă arată că sunt tot mai mulți români care vor să muncească de acasă. Astfel, în august căutările pentru un astfel de job au trecut de 100.000, cu 34% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut.

În acelaşi timp s-a observat că în perioada pandemiei, numărul locurilor de muncă a scăzut și că a devenit din ce în ce mai greu să obții unul. Potrivit Fundației Europene pentru Îmbunătăţirea Condiţiilor de Muncă şi Viaţă, Eurofound, în România au început să lucreze de acasă din cauza situației generate de coronavirus peste 18% din angajați, în timp ce media europeană este de 37%.

Cele mai căutate domenii în telemuncă au fost transporturi, inginerie, contabilitate și resurse umane. Pandemia de coronavirus a scăzut şi timpul de lucru , dar  a crescut costul orar al forţei de muncă. Astfel, în trimestru II al anului, costul orar al forţei de muncă a înregistrat o rată de creştere de 11,5 % faţă de trimestrul I şi de 16 % faţă de acelaşi trimestru din 2019. Creșterea este determinată în principal de întreruperea activităţii în contextul Covid-19, prin diminuarea timpului efectiv lucrat, dar şi prin reducerea cheltuielilor salariale,  cauzate de intrarea în şomaj tehnic a multor agenţi economici, precum şi de nerealizările de producţie ori încasările mai mici pe durata stării de urgenţă respectiv, de alertă.

Cea mai semnificativă creştere a costului orar al forţei de muncă s-a regăsit în hoteluri şi restaurante, de 74,09%, urmată la mare distanţă de activităţi de spectacole, culturale şi recreative,  de peste 30 %.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here