ORGANIZATOR BIAF BUZĂU, IRINEL CONSTANTINESCU – MARTIN: ,,UNUL DINTRE OBIECTIVELE PRINCIPALE ALE ACESTUI MEGA EVENIMENT: ACELA DE A TRANSFORMA BUZĂUL ÎNTR-UN MARE HUB CULTURAL”

0
658

Buzăul s-a transformat, timp de o lună de zile, într-un adevărat centru cultural. Totul ca urmare a Festivalului de teatru și film „Buzău International Arts Festival” (BIAF) care adună evenimente din multe alte zone de artă și cultură – concerte, expoziții, lansări de carte, workshop-uri, masterclass-uri și așa mai departe, după cum ne-a spus unul dintre organizatorii BIAF. Vorbesc despre Irinel Constantinescu – Martin, care alături de sora sa – Mihaela Constantinescu-, și echipa sa a pus la punct fiecare detaliu al acestui festival. Evident că lor li s-a adăugat ,,o echipă super-puternică de voluntari”, după cum ne-a dezvăluit Irinel Constantinescu – Martin. În cadrul acestui interviu, ea ne-a dezvăluit câte puțin din munca imensă ce stă în spatele acestui mega eveniment cultural, care ar putea transforma pe viitor Buzăul ,,într-un mare hub cultural”.

Reporter: Până pe 25 septembrie Buzăul se transformă într-un adevărat centru cultural, prin Festivalul de teatru și film, „Buzău International Arts Festival” (BIAF), pe care-l organizați. De ce ați ales Buzăul?

Irinel Constantinescu – Martin: Buzău International Arts Festival s-a construit pe baza festivalurilor de teatru (COMIC 7 B) și de film (BUZZ IFF), care ajung anul acesta la cea de-a șasea ediție, fiecare, însă BIAF este cu mult mai mult decât atât: este un festival unic în regiune, care aduce publicului evenimente din multe alte zone de artă și cultură – concerte, expoziții, lansări de carte, workshop-uri, masterclass-uri și așa mai departe. Buzăul și buzoienii și-au arătat deschiderea și interesul pentru astfel de evenimente, de ani de zile participă în număr foarte mare la festivalurile de teatru și film pe care le organizăm și atunci a venit absolut natural decizia de a transforma totul într-un festival amplu, care să-i atragă nu doar pe buzoieni, ci și pe iubitorii de artă și cultură din zonele învecinate. De fapt, acesta este unul dintre obiectivele principale: acela de a transforma Buzăul într-un mare hub cultural.

Rep.: Organizarea unui astfel de festival implică foarte multă muncă, pe care mulți dintre noi nu o știm. Așadar, ce înseamnă să pui la punct fiecare detaliu pentru un astfel de eveniment?

I.C.M: Un festival care durează o lună și aduce zeci de evenimente din atâtea domenii artistice necesită o organizare atentă, este o muncă imensă în spate, pe care noi, echipa, o facem de luni de zile, pentru a pune la punct fiecare amănunt și fiecare eveniment. Fiecare eveniment are specificul său – de exemplu, un concert precum cel susținut de Damian Drăghici și trupa sa, în Piața Dacia, a însemnat săptămâni de pregătire, de la locație, la scenotehnică, promovare, organizare, colaborări cu instituțiile statului și așa mai departe. Mai mult, perioada pe care o traversăm este cu atât mai plină de provocări, pentru că suntem constrânși cu toții de limitările impuse de gestionarea pandemiei de Covid-19. Însă ceea ce ne bucură pe toți este că publicul este dornic să participe la evenimente, avem tot timpul spectatori foarte implicați, care vin să se bucure de spectacole, de concerte, de filme și de teatru și asta arată că facem bine ceea ce facem. Echipa noastră este una micuță, de  fapt, însă colaborăm cu niște oameni cu experiență pe fiecare zonă implicată – tehnic, logistică și așa mai departe. În plus, avem alături o echipă super-puternică de voluntari care ne ajută permanent, sunt extrem de pro-activi și receptivi, unii dintre ei au crescut cu festivalurile pe care le-am organizat și acum fac parte din echipă și își coordonează și pregătesc colegii mai noi.

Rep.: Câte persoane sunt implicate în acest amplu proiect?

I.C.M: Mărturisesc că n-am făcut un calcul, dar, dacă echipa care a gândit proiectul și a plecat la drum cu el – adică noi, nucleul – e una de cinci persoane, pot spune că echipa care se ocupă de implementare numără semnificativ mai mulți oameni, fiecare specializat pe domeniul său – tehnic, transport, logistică, guest management, comunicare, voluntariat și tot așa. Între toți acești oameni s-a creat o legătură frumoasă, s-a dezvoltat deja o atmosferă de festival super-frumoasă, deja se gândesc viitoare ediții și noi proiecte. 

Rep.: De la debutul său, festivalul a adus publicului buzoian nume sonore din piața filmului atât la nivel național, cât mai ales internațional. Ce alte surprize mai aveți pregătite pentru public?

 I.C.M: Ne-am dorit foarte tare să reușim să aducem și la Buzău personalități marcante ale artei, așa că, de pildă, vizita actorului italian Franco Nero, care a stat aproape trei zile aici și s-a întâlnit cu buzoienii față în față, a fost una dintre cele mai mari bucurii și cele mai importante reușite ale BIAF. Urmează să vină la Buzău multe personalități din artă și cultură: vor avea loc chiar în acest weekend concertele Silvia Dumitrescu și în deschidere buzoienii din trupa Hangar 6 (vineri, 10 septembrie), concertul White Mahala (pe 12 septembrie), vor veni la Buzău regizorul Nae Caranfil – care va și susține un masterclass, actori precum Claudiu Bleonț, Anca Sigartău, Ion Ionuț Ciocia, Tudor Istodor, Nae Alexandru, Maria Obretin, producătorul grec George Kalomenopoulos, un vechi prieten al Buzăului, regizorul Alexandrer Hausvater, unul dintre cei mai cunoscuți regizori, la nivel mondial, jurnalistul buzoian Adelin Petrișor, bloggerul Cristian China Birta, care și-a lansat cea mai recentă carte – deci, vedeți, o mulțime de oameni talentați, cunoscuți și foarte iubiți.

Rep.: Spuneți-ne de la ce invitat ați primit cel mai mare compliment în legătură cu festivalul?

I.C.M: Ce ne bucură enorm este că toți cei care au venit până acum la Buzău, la BIAF, au fost super încântați de festival, de întâlnirile cu publicul și de tot ce au văzut aici. Doamna Irina Margareta Nistor, de pildă, este deja un fan al festivalului și al orașului și le promovează de câte ori are ocazia. Însă, poate că cel mai tare ne-au ajuns la suflete cuvintele actorului Franco Nero, atât de obișnuit cu festivalurile mari ale lumii și cu tratamentul special, de vedetă, pe care îl primește oriunde se află și care ne-a spus că se simte ca acasă la Buzău și că i-a făcut o plăcere deosebită participarea la Buzău International Arts Festival.

Rep.: Care a fost până acum cea mai mare provocare pe care ați avut-o?

I.C.M: Fiecare eveniment amplu a fost o provocare, pentru că fiecare a implicat muncă multă, atenție la detalii și respectarea normelor anti-covid. Un concert în Piața Dacia, de exemplu, este o încercare logistică importantă și e vital ca, pe lângă obligația de a respecta regulile pandemiei, spectatorii să se poată bucura din plin de experiența de concert. Mai ales că noi cu toții am fost mult prea izolați, de un an și jumătate și nu ne-am putut bucura de concerte, spectacole și întâlniri cu arta. Așa că toate evenimentele pe care le-am oferit publicului au fost minuțios puse la punct și am încercat la toate să facem în așa fel încât oamenii să simtă bucuria revederii cu artiștii, direct, față în față.

Rep.: În ce fel credeți că influențează pandemia obiceiurile de consum cultural ale publicului pe termen lung?

 I.C.M: Publicul este foarte dornic să iasă din casă, să vină la evenimente și să se bucure așa cum n-a mai putut să o facă de prea mult timp. Sigur că oamenii și-ar dori să nu mai avem constrângeri care să ne reducă din bucuria experienței live, însă înțeleg că traversăm o perioadă complicată și cu toții trebuie să ne respectăm unii pe alții. Spectatorii s-au refugiat, în perioada asta, în transmisiile live ale evenimentelor, făcute pe diferite platforme, dar ne spun că nimic nu poate înlocui experiența ”la scenă”, aceea în care pot interacționa cu artiștii, pot să le transmită energia lor și aceștia se pot ”hrăni” cu energia publicului. Ne-am temut de faptul că această lungă perioadă de izolare ar fi putut să taie din apetitul spectatorilor pentru ieșirile la spectacole și concerte, fiindcă poate deveni o comoditate să stai în fața ecranului la un serial, dar am constatat cu bucurie că oamenii sunt dornici să-și reia viața în care să se bucure de artă față în față cu artiștii.

Rep.: Care a fost până acum feedback ul din partea publicului?

I.C.M: A fost unul extraordinar – am avut sute de participanți la concerte, în funcție de locul desfășurării, am avut mesaje calde de susținere pe care oamenii ni le-au transmis, fie pe pagina de Facebook, fie live, la evenimente. Am avut, în premieră, evenimente în mai multe localități din județ, unde rar ajung spectacole de teatru sau teatru pentru copii, filme și altele – am fost la Râmnicu Sărat, la Berca și la Aluniș, cu #caravanaBIAF, iar oamenii au venit în număr foarte mare și s-au simțit foarte bine. Mai mult decât atât, artiștii care au venit până acum la BIAF au fost foarte încântați de reacția publicului, de energia transmisă. De asemenea, reacțiile din partea instituțiilor cu care colaborăm sunt de apreciere, ceea ce ne ajută să putem continua cu energie pozitivă.

Rep.: Ce aveți în program pentru următoarea perioadă?

I.C.M: Multe concerte – în acest weekend, concertele Silvia Dumitrescu și în deschidere buzoienii din trupa Hangar 6 (vineri, 10 septembrie), concertul White Mahala (pe 12 septembrie), filme și teatru – inclusiv multe premiere, expoziții în premieră, lansări de carte, întâlniri cu personalități ale artelor. Programul detaliat săptămânal poate fi consultat pe pagina de Facebook a festivalului – Buzau International Arts Festival – și pe site-ul biaf.ro, pentru a afla din timp cine și unde vine, la Buzău.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

12 + = 18