MANAGERUL MUZEULUI JUDEȚEAN BUZĂU, DR. DANIEL COSTACHE: ,,REÎNTÂLNIREA PUBLICULUI CU MUZEUL AȘ COMPARA-O CU UN DANS ÎN DOI”

0
700

Pentru multe instituții de cultură, criza pandemică a fost o adevărată provocare. Dintr-o dată, muzeele din aproape toată lumea au fost nevoite să-și închidă porțile. Ce a urmat însă a fost interesant. Aproape toate muzeele au oferit în perioada carantinei, tururi virtuale gratuite și activități interactive cu publicul. A început o nouă eră, iar pentru ele, acest lucru marchează istoria lor. Iată că după mai multe luni de când muzeele au fost închise, din nou viaţa începe să îşi recapete sensul. Și Muzeul Județean Buzău s-a redeschis pentru public, acesta fiind invitat să îi fie descoperite suprizele pregătite. Despre perioada grea prin care instituția buzoiană a trecut, dar și despre noile evenimente pe care le-a pregătit buzoienilor, și nu numai, am vorbit cu managerul Muzeului Județean Buzău, dr. Daniel Costache.

Reporter: Cât de greu a fost pentru Muzeul Județean Buzău să se adapteze actualei situații provocate de pandemie?

Daniel Costache: Nu a fost deloc ușor! A trebuit să acționăm rapid, într-un timp scurt și cu profesionalism. Într-o perioadă în care ordonanțele militare se succedau cu repeziciune, într-o perioadă în care nimeni nu știa cum să acționeze pentru a fi bine, am fost nevoiți să ne adaptăm din mers. Pur și simplu timpul se oprise în loc, toate proiectele la care lucram au fost stopate. A fost o mobilizare exemplară să trecem peste șocul închiderii programului cu publicul și aproape imediat să ne mobilizăm să facem față noului context. Totul în decurs de ore, nici măcar de zile. Telemuncă, reorganizarea planurilor de activitate, închiderea și conservarea spațiilor expoziționale, realizarea de proceduri operaționale care să corespundă noii situații ș.a. A fost ca un tsunami pentru noi. Gândiți-vă că un muzeu este o instituție cu o activitate complexă, o activitate care în proporție de 80% nu este destinată publicului larg, și cu mari implicații legale. Gândiți-vă că în ”mâinile” unui muzeu se află moștenirea cultural-materială a unui popor, iar acest lucru este o responsabilitate foarte mare.

Rep.:Ce schimbări credeți că va aduce această perioadă în domeniul dumneavoastră de activitate, atunci când vom reveni la, să-i spunem, acea normalitate a zilelor trecute?

D.C.: Despre revenirea la o ”normalitate a zilelor trecute” prea curând, aș fi rezervat. O schimbare va exista, fără discuții și va fi mai mult o adaptare la noile condiții. Ideea de bază este cât de pregătiți suntem, atât noi ca muzeu, cât și publicul nostru. Deja din experiența muzeelor care au mai încercat astfel de situații, și mă refer aici în special la zona Orientului Îndepărtat, au fost adoptate anumite măsuri de protecție. Am renunțat la echipamentele de tip touchscreen, am renunțat la sistemele de tip audioghid, am renunțat la expozițiile de tip VR, atât de îndrăgite în special de publicul tânăr. Am limitat numărul de vizitatori în sălile de expunere, am limitat timpul de vizitare ș.a. Sperăm ca aceste măsuri să fie de moment. Experiența muzeală s-a schimbat mult până în momentul februarie-martie 2020. S-a îmbunătățit, dovadă fiind numărul foarte mare de vizitatori ce ne-au trecut pragul în anul 2019, adică aproape 40.000. Din păcate, în actualele condiții experiența muzeală este cea care are de suferit. Cu toate acestea suntem într-o permamentă stare de identificare de soluții pe care să le punem la dispoziția vizitatorilor noștri. Migrarea către mediul on-line, cu toate limitările sale, poate fi o parte a soluției. O altă componentă a ”schimbării” va trebui să fie reorientarea activităților către publicul local, prezența turiștilor fiind tot mai dificilă.

Rep.: Muzeul Județean Buzău face parte din proiectul „Muzeul văzut prin ochii copiilor”. Ne puteți spune mai multe?

D.C.: Muzeul Județean Buzău este unul dintre membrii fondatori ai Rețelei Naționale a Muzeelor din România (RNMR). În această calitate am beneficiat, de-a lungul timpului, de o serie de proiecte inițiate de către RNMR, proiecte concretizate prin perfecționări ale personalului propriu în țară și în străinătate, prin participări la reuniuni muzeale internaționale ș.a. ”Muzeul văzut prin ochii copiilor” este un astfel de proiect, inedit din punct de vedere al conceptului. Organizatorii evenimentului Noaptea Internațională a Muzeelor au selectat o serie de muzee. Acestea au fost vizitate de către elevi ai corurilor din Programul Național Cantus Mundi și au colectat impresiile celor mici. La final va rezulta un montaj cu toate aceste impresii și va fi difuzat în preajma Nopții Internaționale a Muzeelor. Copiii sunt printre principalii beneficiari ai activităților muzeale de tip nou: expoziții VR, expoziții interactive, concursuri, proiecte educaționale etc.

Rep.: La sfârșitul acestei crize veți mai putea desfășura aceleași activități sau vor exista condiții mai restrictive decât în trecut privind întrunirile publice?

D.C.: Răspunsul la această întrebare poate fi oferit doar după ce criza de sănătate va trece și autoritățile vor emite ordine în acest sens.

Rep: Cât de receptiv sau de circumspect va fi publicul la invitația dumneavoastră de a vizita Muzeul Judetean, chiar dacă nu vor mai exista restricții? Vor exista bariere psihologice pentru revenirea la ceea ce a fost?

D.C.: Trebuie să recunosc că aceasta a fost una dintre marile mele temeri în momentul în care a fost decisă reluarea programului cu publicul a muzeelor din România. Reîntâlnirea publicului cu muzeul aș compara-o cu un dans în doi. Nu ne-am văzut de mai bine de două luni. Situația a fost abordată cu profesionalism, în sensul că până și acțiunea de reluare a prorgamului cu publicul a fost una elaborată. Nu doar a fost deschis muzeul pentru public și atât. Dacă vă aduceți aminte am fost singurul muzeu din țară care a deschis o expoziție în plină Stare de Urgență – ”Viața privată la sfârșitul secolului al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea”. Acesta a reprezentat un moment în directă legătură cu reluarea activităților cu publicul. Magazinul de suveniruri și-a diversificat oferta, printre noile produse fiind măști de protecție personalizate cu sigla muzeului și cu lucrări din patrimoniul instituției noastre. Prezența mult mai sporită în mediul online a făcut ca publicul să fie la curent cu activitățile instituției. Implicarea publicului tânăr în programul #funnyquarantine ș.a. Un alt aspect a privit măsurile de siguranță pentru prevenirea răspândirii noului virus SARS-COV-2, pe care am încercat să le ”umanizăm”. Alături de interdicțiile de care am amintit mai sus și realizarea circuitelor de vizitare, dispozitivele de tip touchscreen au fost ”acoperite” cu machete 3D ce sugerează informațiile prezente pe aceste suporturi.

Analizând evoluția vizitatorilor din această perioadă este simplu să ne dăm seama că numărul este mai scăzut față de aceeași perioadă a anului trecut. Aici însă concură mai mulți factori. În primul rând este vorba despre evenimentele expoziționale găzduite de către muzeu în perioada cât programul cu publicul a fost suspendat. Evident însă că putem vorbi și de o oarecare teamă, cunoscut fiind faptul că unul dintre efectele secundare ale acestei situații în care ne aflăm de aproape jumătate de an este așa numita ”anxietate socială”. Cu răbdare, cu profesionalism și cu precauție putem să readucem publicul în spațiile expoziționale. Avem nevoie de încredere unii în ceilalți și în timp vom redescoperi bucuria spațiului muzeal.

Rep.: În această lună ați avut parte de un oaspete de seamă la Muzeul Județean Buzău – Isabel Rauscher – Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Austria în România. Cu ce ocazie? Se întrevede o colaborare în viitorul apropiat între Muzeul Județean Buzău și cele din Republica Austria?

D.C.: Aveți dreptate, în luna iunie ne-am bucurat de vizita doamnei Isabel Rauscher – Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Austria în România. A fost o vizită privată, o vizită care a lăsat amintiri frumoase atât muzeului cât și Excelenței Sale. În ceea ce privește colaborările internaționale, instituția noastră a început în ultimul timp un parcurs internațional de succes. Aș aminti în acest context colaborările de tradiție înregistrate pe linia cercetării științifice, cu instituții de prestigiu din Europa, Asia și chiar de pe continentul american, dar și mai nou, colaborări în sensul valorificării muzeale (muzee și instituții muzeale din majoritatea statelor europene), iar invitația – în premieră pentru noi, de a participa la evenimentele din cadrul EUROPALIA a reprezentat o încununare a eforturilor Muzeului Județean Buzău din ultima perioadă. Ne putem mândri, și o spun fără vreo exagerare, cu o prezență la nivel mondial a muzeului nostru. Partener în diferite proiecte culturale, științifice și expoziționale, patrimoniul buzoian a fost prezentat și valorificat expozițional din China până în Mexic. Și ca să fiu punctual cu răspunsul la întrebarea dumneavoastră, nu am discutat nimic concret cu doamna Ambasador, însă o colaborare cu orice muzeu din Austria poate deveni posibilă oricând.

Rep.: Muzeul Județean Buzău găzduiește, în perioada 1 – 12 iulie 2020, expoziția de grafică și pictură ,,Cum am ajuns aici?”. Când să ne mai așteptăm și la alte evenimente organizate de Muzeul Județean Buzău?

D.C.: Până la evenimente ulterioare vă invit, pe dumneavoastră și pe cititorii dumneavoastră, să vizitați această expoziție a artistului Vladimir Păun Vrapciu. Aș sublinia că buzoienii au ocazia să vadă lucrări ce urmează a pleca la New York de pe simezele muzeului nostru. Suntem la o a doua colaborare de succes cu Vladimir Păun Vrapciu, un artist de o complexitate rar văzută, un artist care ne face onoarea de a expune mai întâi la Buzău și apoi în SUA. Sperăm să reușim să ne ridicăm la valoarea personalelor lui Vladimir și să fim în continuare gazde pentru expozițiile sale.

În ceea ce privește  evenimente culturale viitoare, chiar și în condițiile de față, instituția noastră a reluat de unde a rămas, înainte de martie 2020, întreaga muncă în această direcție. Pe scurt, fără a divulga prea multe detalii în acest moment avem în lucru expoziția de la Muzeul Chihlimbarului Colți, zilele acestea am devenit parteneri într-un eveniment dedicat lui Dumitru Dan ce urmează a se desfășura la Liverpool în Marea Britanie, am inițiat discuțiile pentru găzduirea unei expoziții de minerale în toamna acestui an, suntem parteneri în cadrul evenimentului ”Venezia e la sua laguna”, eveniment organizat de către Institutul Cultural Român, itinerăm expoziția dedicată perioadei comuniste, expoziție ce a făcut deliciul publicului nostru în perioada decembrie 2019 – începutul lunii martie 2020, ș.a.

Din păcate nu pot trece cu vederea evenimentele ”pierdute”: două expoziții interactive de tipul Caravana Jocurile Științei, Târgul Ofertelor Educaționale al universităților de stat din România, MuseumFest, ed. a III-a ș.a. Suntem convinși că profesionalismul, viziunea și responsabilitatea ne vor fi prieteni de nădejde și o să trecem cu bine peste aceste momente delicate.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

64 + = 74